vrijdag 17 juni 2016

Le Crotoy, 8 juni t/m 13 juni 2016.



Van Deauville vertrekken we op woensdag 8 juni naar Le Crotoy.
Camping Les 3 Sabliéres in St. Firmin les Crotoy.
We zijn hier al eerder geweest deze vakantie, en we vonden het plekje waar deze camping ligt zo mooi dat we hier op onze weg terug naar huis nog wel een paar dagen willen verblijven.
Wanneer we 's middags aankomen en ik de honden uitlaat terwijl Hans de camper in orde maakt staat het water in de baai hoog. Helaas heb ik mijn fotocamera niet bij me, Het blijkt namelijk de enige keer in de komende dagen te zijn dat ik/we dit te zien krijgen.
Wat eerst een grote slijkerige plaat is, is nu alleen maar water.


En zo ziet het er 's avonds dan weer uit, bijna opgedroogd, alsof het altijd zo is geweest.












De volgende ochtend stappen we op de fiets om ons eerste fietsrondje hier te maken.
Dat doen we ook de volgende 3 dagen. Want het is hier prachtig fietsen.
Al snel valt het lichtbruin van een ree op tussen al het groen.


Vlakbij de camping is een waterplas waar op de eilandjes honderden Sterns met hun jongen wonen.
Het is een gekrijs van jewelste maar een mooi schouwspel hoe pa en moe af en aan vliegen om de jongen te voeren. Ze braken het voedsel weer op en wie het eerst komt het eerst maalt.
Schrokkerig wordt de prooi (kikkers/krabbetjes ??) met huid en haar naar binnen gewerkt.
























Er hangt nog een half stukje uit.


Bijna naar binnen gewerkt.


Nog 1 keer slikken en ik kan er weer even tegen.

















In dit vogelrijke gebied ziet je de Grote en kleine zilverreiger volop.
Wat een mooie statige vogels zijn het.














In Le Crotoy is een uitzichtpunt waar je eindeloos ver de baai over kunt kijken.
Het dorp is een typisch Frans kustdorp, met veel visrestaurants, leuke winkeltjes, mooie en minder mooie huizen, toeristisch, sfeervol.
Wanneer we er op vrijdag nog een keer zijn is er een grote markt, en een markt is altijd leuk vooral in het buitenland. Er is van alles te koop, van vis tot kleding.
Zaterdags, Hans zijn verjaardag, lunchen wij in 1 van de visrestaurants.
We eten een vistartaar, mosselen, gebakken vis met frietjes.
Als dessert neem ik een il flottante en Hans appeltaart.
(il flottante = eiwitschuim drijvend in heel dunne vanillevla met caramel en slagroom, eerlijk gezegd wist ik dat niet toen ik het op de kaart zag staat, maar ik vond de naam zo leuk dus was het proberen waar. En het was lekker.)

















































Ik ben gek op friet, en aangezien we deze de hele vakantie nog niet hebben gegeten is het moeilijk om wanneer je een friterie kar voorbij fietst niet te stoppen.
En ik zei nog tegen Hans bestel maar een moyenne in plaats van een grande frites.
Met als resultaat een frietje waar je 2 dagen van kon eten.


We hebben op deze camping heerlijke dagen gehad, mooie fietstochten gemaakt en de honden hebben zich ook goed uit kunnen leven.
Jammer is wel dat de camping erg gericht is op verhuur van chalets en daardoor het sanitair gedeelte voor de camping gasten erg gedateerd is. Smoezelig.
Maar we zouden hier toch nog graag eens terugkomen.
Voor de rust,de natuur, het fietsen, de dorpjes in de omgeving en wandelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten